מאמר
איך נכון להתמקח על מחירים ולחסוך כסף

 
כל מה שרציתם לדעת על איך נכון להתמקח ולחסוך כסף

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​מיקוח עבור שירות או מוצר שאנחנו רוצים לקבל יכול לחסוך לנו הרבה מאוד כסף.
כיום ניתן להתמקח על מחירים של מגוון שירותים החל מתנאים והטבות מול ספקים כמו ספקי אינטרנט וכבלים וגם מול גופים פיננסיים כמו הבנק,
חברת הביטוח וקרן הפנסיה. השיפור שתצליחו להשיג בתנאים שלכם עשוי לחסוך להם הרבה מאוד כסף! איך עושים את זה נכון?

האם כדאי להתמקח?

חד-משמעית כן.  אין לכם מה להפסיד – אם תנסו להתמקח, מקסימום תצליחו ואם לא, לא הפסדתם דבר. ייתכן כי תצליחו לזכות בהטבות נוספות שיגדילו את התמורה למחיר, גם אם לא תצליחו להורידו.. שימו לב, לעיתים ההתמקחות תהיה קשה ותצריך מכם זמן וסבלנות, אך ההמתנה תשתלם. 

​איך נכון להתמקח?

​עליכם לברר תחילה בדיוק כמה אתם משלמים ובעבור מה. אם לא תשלטו במספרים, יהיה לכם קשה להצליח בהתמקחות. אל תסתמכו רק על הזיכרון, בדקו את החשבוניות – האם המחיר השתנה לאורך הזמן? בכמה? חשבו מה המחיר הגבוה ביותר שאתם מוכנים לשלם.

ערכו סקר שוק כדי לבדוק כמה נהוג לשלם בעבור אותו שירות או מוצר – דרך חברים או אתרי השוואות מחירים למיניהם. הגיעו עם הצעות קונקרטיות של חברות מתחרות, שיוכיחו את ידיעותיכם בעניין וכך תהיו מוכנים למשא ומתן מול ההצעות של שירות הלקוחות.אל תמהרו לקבל את ההצעה הראשונה שהוצעה לכם – דרשו לקבל את ההצעה המשתלמת ביותר! לפעמים יידרש משא ומתן מייגע מול המוקד, אך אם תצליחו הוא עשוי להוביל אתכם לחיסכון של מאות שקלים בשנה.​אחרי שסגרתם על מחיר או פירוט התנאים המובטחים (זכרו לבקש לקבל עותק במייל), וודאו שהתשלום והתנאים הם כמובטח – זאת באמצעות קריאת החשבונית או דוח המעקב. הקפידו לעשות זאת בכל חודש עד לתאריך בו אמורה להסתיים ההתחייבויות, כדי לוודא שלא משנים לכם את התנאים או המחיר שלא בהסכמתכם.

מול מי להתמקח ומה ניתן להשיג?

הנה מספר דוגמאות לגורמים שתוכלו להתמקח איתם על מחירי השירותים שמעניקים:

ספקי תקשורת: חבילות התקשורת השונות כמו האינטרנט, הטלפון הקווי, הסלולרי והכבלים מתעדכנות מעת לעת. כדאי לבדוק אחת לכמה חודשים כמה אתה משלמים והאם יש חבילה טובה יותר או מבצע מיוחד. ההתמקחות תוכל להשיג לכם מחיר נמוך יותר בעבור אותו שירות שאתם מקבלים או שתצליחו לזכות בהטבות נוספות תמורת אותו מחיר. קלף האיום 'להתנתק ולעבור לחברה אחרת' הוא אמנם מוצא אחרון, אך יכול להיות שימושי. קחו בחשבון, שלעתים המעבר לחברה אחרת כרוך בתשלום נוסף. לכן חשוב להבין היטב מהם היתרונות והחסרונות של     האלטרנטיבות שמציעים לכם.​​​​בנק: חשוב לעבור אחר התשלום החודשי כדי לדעת מה אתם בדיוק משלמים (גובה העמלותריביות​, הלוואות) כדי להבין על מה ניתן להתמקח. היעזרו בתעודת הזהות הבנקאית לצורך כך. תעודה הזהות הבנקאית תעזור לכם גם להבין את מצבכם וגם תקל עליכם לערוך סקר שוק מול בנקים אחרים. לגבי העמלות, זכרו ש​נכנסה לתוקף תכנית מס​לולי העמלות​​​ עליה החליט בנק ישראל. לפי תכנית זו, הבנקים מחויבים להציע ללקוחות שני מסלולי עמלות לפחות במחיק קבוע וידוע על מספר מוגדר של פעולות בניהול חשבון הבנק שלכם. שימו לב כי המעבר למסלולים לא נעשה באופן אוטומטי – עליכם לבקש להצטרף למסלול מסוים. כמו כן, כל פעולה מעבר למספר הפעולות הנכללת בתכנית תתומחר על פי תעריף הבנק.​​​חברת ביטוח וקרן פנסיה: החיסכון בקטגוריה זו יכול להיות משמעותי מאוד במרוצת השנים. ניתן להתמקח מול חברת הביטוח וקרן הפנסיה על דמי הניהול, הנחות על הפרמיות ותנאים מיוחדים. בתחום הזה ישנה תחרות רבה ולכן כדאי מאוד להתמקח. בררו מול חברת הביטוח או סוכן הביטוח מה הפרמיה ​שאתם משלמים והסתכלו בדוח השנתי של הפנסיה כדי להבין מה גובה דמי הניהול שאתם משלמים. קחו בחשבון מצבים בהם מצבכם הבריאותי הורע, בהם יש לשקול היטב את התנאים שמציעות החברות השונות ולא רק את גובה דמי הניהול בעת עריכת סקר השוק וההתמקחות.​שימו לב, ישנם ביטוחים כמו ביטוח רכב ודירה שמתחדשים מדי שנה וזו הזדמנות טובה לבצע כל שנה סקר שוק ולבדוק גם את המחיר באמצעות המחשבונים של אגף שוק ההון וגם את איכות השירות באמצעות מדד השירות.

​קראו עוד על איך להיות צרכנים נבונים יותר?