מה השתנה לאחרונה בביטוח ובפנסיה?

 
מה השתנה ב-2015 בתחומי הביטוח והחיסכון הפנסיוני?
​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​מהן הוראות בתחומי הביטוח, קופות הגמל והפנסיה?

כדי להסדיר את פעילות חברות הביטוח וקרנות הפנסיה, רשות שוק ההון מוציאה לאורך השנה הוראות שונות בתחומי הביטוח, קופות הגמל וקרנות הפנסיה. תחת הוראות אלה נכללים חוקים, תקנות וחוזרים (הנחיות מחייבות שמפרסמת הרשות).

איך זה משפיע עליכם?
לאחרונה ביצעה רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון מהלכים המשפיעים על חיי היומיום שלכם. אם הביטויים 'קו הצדק הפנסיוני' או 'חידוש חוזה ביטוח' לא אומרים לכם דבר, כדאי שתכירו כמה שינויים חשובים שנעשו.

סעיף 20 בחוק הפיקוח על קופות גמל מאפשר לכם לבחור איפה לחסוך לפנסיה. באפשרותכם לבחור כל מוצר חיסכון פנסיוני שתרצו (קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קופת גמל). לפי החוק, מעסיק או מי מטעמו, דוגמת סוכן ביטוח, אינם יכולים לאסור על עובד לבחור את המוצר הפנסיוני ובכך למנוע הטבת דמי ניהול או הטבה אחרת, שהוסכמה בינו לבין החברה שבה הוא מעוניין להפקיד את כספי החיסכון.
לכן, חשוב שתדעו שסוכן הביטוח של המעסיק לא יכול לחייב אתכם לשנות את הבחירה שלכם בחיסכון פנסיוני וגם לא את התנאים שהשגתם (כגון הטבה במחיר דמי הניהול). אם הסוכן של המעסיק שלכם לא מאפשר לכם לבחור את החיסכון הפנסיוני המתאים לכם, לא נותן לכם לבחור את החברה בה תפקידו את כספיכם או מונע מכם הטבת דמי ניהול לה אתם זכאים - הראו לו את סעיף 20 כפי שהוא מופיע באתר משרד האוצר. אם הסוכן אינו נענה לבקשתכם, באפשרותכם להעביר את המידע, תוך שמירה על אנונימיות, לקו הצדק הפנסיוני של המפקחת על הביטוח באינטרנט.​

שימו לב!


אם אתם לא בטוחים שמוצר החיסכון הפנסיוני שלכם תואם 
את הצרכים שלכם או שאתם שוקלים לנייד את החיסכון 
ההבדלים בין סוגי החיסכון הפנסיוני.
כמובן, שמומלץ להתייעץ בנושא עם גורם מקצועי בעל רישיון.

כאשר הביטוח שלכם מסתיים, ביטוח רכב מקיף או ביטוח הדירה​ למשל, הוא לא מתחדש באופן אוטומטי. לכן, חשוב שתדעו שאתם האחראים לחידוש הביטוח לתקופה נוספת במסגרת הוראת 'חידוש חוזה ביטוח'. שימו לב, אם לא תדאגו לכך בזמן, עלול להיווצר מצב שבו לא יהיה לכם כיסוי ביטוחי במשך תקופה מסוימת (בין המועד שבו הסתיים הביטוח הקודם לבין מועד תחילת הביטוח החדש). יחד עם זאת, זה לא אומר כי אתם חייבים להמשיך את הביטוח בחברה בה הייתם מבוטחים. ייתכן שלא תרצו להמשיך את הביטוח באותה חברה, כיוון שאולי לא הייתם מרוצים ממנה ואולי תצליחו להשיג תנאים יותר טובים בחברה אחרת.

כדי שתוכלו לדאוג לחידוש הביטוח מבעוד מועד ולבצע השוואת תנאים, על חברת הביטוח להודיע לכם, 30 יום לפני שתקופת הביטוח מסתיימת, על מועד סיומה ולפרט לכם, בין היתר, כמה שילמתם עבור הביטוח (מה הייתה הפרמיה) ומה היה גובה ההשתתפות העצמית שנקבע בפוליסה. בעת ההחלטה האם לחדש את הביטוח בחברה הנוכחית שלכם או בחברת ביטוח אחרת, בצעו השוואת מחירים והיעזרו גם במדדי השירות הבודקים את איכות השירות של כל חברה.

טיפ קצר מהאוצר


לצורך השוואת מחירים תוכלו להיעזר 
במחשבון תעריפי ביטוח
 דירה
 ובמחשבון תעריפי ביטוח רכב חובה לפני שאתם
רוכשים את הביטוח!

אם חברת הביטוח בה הייתם מבוטחים תציע לכם לחדש את הביטוח אצלה לתקופה נוספת, עליה לקבל את הסכמתכם לכך ולתעד אותה. כלומר, אם אתם סבורים שחברת הביטוח חידשה לכם את הביטוח בלי שהסכמתם לכך, בקשו מהחברה או סוכן הביטוח את התיעוד לכך. יש לציין, שתרשומת שיחה פנימית שערכו חברת הביטוח או סוכן הביטוח אינה מהווה תיעוד מספיק. אם דברים אלו לא מיושמים, הנכם רשאים להגיש תלונה למפקחת על הביטוח באמצעות מערכת הפניות המקוונת

לקראת בחירה של פוליסת ביטוח, עליכם לוודא שקיבלתם מחברת הביטוח מידע מהימן ומפורט כדי שתוכלו לקבל את ההחלטה הטובה ביותר עבורכם. הכללים של רשות שוק ההון מסדירים את אופן המכירה והשיווק של חברות הביטוח שפונות אליכם:

​על חברת הביטוח והסוכן לברר את הצרכים שלכם ולהציע לכם את הביטוח התואם לצרכים אלו. ההתאמה תכלול, בין היתר, התייחסות לביטוחים שכבר יש ברשותכם ולסוגי הביטוח הנוספים המשווקים על ידי חברת הביטוח או על ידי סוכן הביטוח.​
אם כך, שימו לב שבזמן תהליך המכירה מבררים עמכם אילו סוגי ביטוח כבר יש ברשותכם.

​​​על חברת הביטוח חלה החובה לשאול אתכם שאלות ברורות ולפעול בהוגנות כדי להעביר לכם מידע מהימן ומהותי. אם יש שאלה לא ברורה או לא מובנת, פנו לסוכן הביטוח או לחברה ובקשו הבהרה לשאלה, לפני שאתם עונים עליה. אם תענו תשובה לא נכונה, הדבר עלול לפגוע בזכויותיכם בעתיד אם תרצו לתבוע פיצוי על הפוליסה.​​החברה צריכה לתת לכם את המידע שלהלן​:
    • תיאור של עיקרי הכיסוי הביטוחי שאתם עומדים לרכוש.
    • כמה תצטרכו לשלם (מה שנקרא דמי הביטוח או הפרמיה) והאם אלו צפויים להשתנות במהלך תקופת הביטוח.
    • מהי תקופת הביטוח (כמה זמן הביטוח תקף).
    • תקופת המתנה אם יש, החרגות למצב רפואי שלכם.
    • גובה ההשתתפות עצמית.
    • תנאי התשלום כמו אמצעי תשלום, מספר תשלומים ומועדי גבייה.
    • הודעה על כך שאם לא תשיבו תשובה מלאה וכנה על שאלות מהותיות, יכולה להיות לכך השפעה על הכיסוי הביטוחי וסכום הכסף שתקבלו מחברת הביטוח בעת הצורך.
על חברת הביטוח להציע לכם לקבל בכתב את כל המידע שנמסר לכם, לרבות באמצעות דואר אלקטרוני או בקישור באמצעות מסרון (​​​​SMS), כך שתוכלו לערוך סקר שוק ולהשוות בין פוליסות שונות בקלות.​שני הצדדים צריכים לאשר ולהסכים על התנאים של הפוליסה - הן אתם הצרכנים והן חברות הביטוח. כל שינוי, הוספת כיסוי או הרחבה, זקוק אף הוא לאישור שני הצדדים (אלא אם כן מדובר בהצעה ללא תוספת תשלום מצדכם).​​​​​
​​​אם חברת ביטוח או סוכן ביטוח פונים אליכם בשיחה טלפונית ומציעים למכור לכם ביטוח:
    • השיחה צריכה להיעשות בשפה שלכם.
    • על האדם בקו השני של הטלפון, להזדהות בשמו, בשם איזו חברה או סוכן ביטוח הוא פונה אליכם, מה תפקידו ומהי מטרת הפניה.
    • מי שפנה אליכם כדי למכור לכם ביטוח צריך לקבל את אישורכם להמשך השיחה, אחרת עליו להפסיקה.
    • אם אמרתם כי אינכם מעוניינים בהמשך השיחה, חברת הביטוח או סוכן הביטוח לא רשאים לפנות אליכם למשך חצי שנה לפחות.​
    • ​על הטלפון ממנו חייג אליכם האדם בקו השני להיות מזוהה באופן שניתן יהיה לחייג חזרה אל חברת הביטוח או סוכן הביטוח. אם הטלפון אינו מזוהה, במהלך השיחה יימסר לכם מספר טלפון חלופי באמצעותו תוכלו ליצור קשר עם חברת הביטוח.

כיום, מרבית הציבור נמנע מלקבל החלטה בנוגע לחיסכון הפנסיוני שלו כך ש-95% מחסכונות הציבור מושקע במסלולים כלליים, המשמשים כמסלול ברירת מחדל. החיסרון במסלול כללי הוא שלא קיימת התאמה של רמת הסיכון לצרכי או למאפייני החוסך, ולכן חלק ניכר מהחוסכים חשופים לסיכוני השקעה שאינם עולים בקנה אחד עם רמת הסיכון המתאימה להם.

למשל, לחוסך צעיר יש שנים רבות לפניו לחסוך וכספיו יכולים להיות מושקעים במסלול השקעות בעל רמת סיכון הנחשבת לגבוהה יותר, שיכולה גם להניב תשואה גבוהה יותר. חוסך לקראת פרישה, לעומת זאת, יכול להשקיע את חסכונותיו במסלול הנחשב לסולידי יותר שיניב תשואה נמוכה יותר וזאת על מנת להגן על חסכונותיו מפני תנודות אפשריות בשוק ההון.

הוראה חדשה בעניין קובעת כי החל מינואר 2016 לא יהיו יותר מסלולי ברירת מחדל כלליים למצטרפים חדשים לקרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים וקופות גמל, אלא מסלולים מותאמי גיל. בניהול מסלול תלוי גיל, נדרש מנהל ההשקעות שלכם בגוף המנהל עבורכם את החיסכון הפנסיוני, לקחת בחשבון במכלול השיקולים שלו את המאפיינים שלכם בעת בחירת ההשקעה של כספכם, בניגוד למצב הקיים במסלולים הכלליים. התאמת רמת הסיכון בתיק הנכסים למאפיינים שלכם מאפשרת, מצד אחד להגן על כספי החיסכון של חוסכים העומדים לקראת פרישה מפני משברים או תנודות בשוק ההון. ומצד שני, מאפשרת לחוסכים הצעירים מבניכם להשיג תשואה גבוהה יותר על הכספים בגיל צעיר וליטול סיכון גבוה יותר ביחס לסיכון הקיים היום בתיק הנכסים שלהם.

לפי המודל החדש, כל גוף מוסדי יקים ארבעה מסלולי השקעה תלויי גיל: מסלול לבני 50 ומטה, מסלול לבני 50-60, מסלול לבני 60 פלוס ומסלול למקבלי קצבאות​ – כשרמת הסיכון תפחת בין מסלול למסלול בהתאם לגיל החוסך. את תמהיל ההשקעות המפורט של המסלולים השונים תוכלו למצוא בעתיד באתר החברה המנהלת את החיסכון הפנסיוני.

מסלולי השקעה המותאמים לגיל החוסך יהיו ברירת מחדל עבור מצטרפים חדשים, במקרה בו לא תחליטו לחסוך במסלול אחר ותודיעו על כך. כלומר, אתם תצורפו אוטומטית למסלולי ההשקעות בהתאם לגילכם, כל עוד לא בחרתם אחרת במעמד ההצטרפות.ככל שתגיעו לגיל שבו קיים מסלול אחר המתאים לגילכם, ישייך הגוף המוסדי המנהל עבורכם את החיסכון הפנסיוני אוטומטית למסלול החדש.מעתה, לא תהיה אפשרות לצרף חוסכים חדשים למסלולי השקעה כלליים.שימו לב, יכולת הבחירה שלכם לא תפגע – אם תחפצו בכך, תוכלו לבחור כל מסלול אחר שהוא אינו מסלול ברירת המחדל.


אם אתם חוסכים קיימים, המעבר למסלול תלוי גיל לא שונה ממעבר אחר בין מסלולים כפי שקיים כיום. עליכם להודיע לחברה המנהלת עבורכם את החיסכון הפנסיוני כי ברצונכם לעבור למסלול אחר. אם אתם חוסכים חדשים, המצטרפים לקופה אחרת מזו שחסכתם עד כה, באפשרותכם לבחור באופן יזום את מסלול ההשקעה, אחרת תצורפו למסלול ברירת מחדל בהתאם לגילכם. אם תרצו לבחור מסלול השקעה מתמחה, יהיה עליכם להודיע על כך לחברה. אם תרצו להישאר במסלול תלוי גיל לא תצטרכו לעשות פעולה יזומה.

​קראו עוד על מודל החיסכון תלוי הגיל

 

השקת "קו הצדק הפנסיוני" – הזכות לבחור

סעיף 20 בחוק הפיקוח על קופות גמל מאפשר לכם לבחור איפה לחסוך לפנסיה. באפשרותכם לבחור כל מוצר חיסכון פנסיוני שתרצו (קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קופת גמל). לפי החוק, מעסיק או מי מטעמו, דוגמת סוכן ביטוח, אינם יכולים לאסור על עובד לבחור את המוצר הפנסיוני ובכך למנוע הטבת דמי ניהול או הטבה אחרת, שהוסכמה בינו לבין החברה שבה הוא מעוניין להפקיד את כספי החיסכון.
לכן, חשוב שתדעו שסוכן הביטוח של המעסיק לא יכול לחייב אתכם לשנות את הבחירה שלכם בחיסכון פנסיוני וגם לא את התנאים שהשגתם (כגון הטבה במחיר דמי הניהול). אם הסוכן של המעסיק שלכם לא מאפשר לכם לבחור את החיסכון הפנסיוני המתאים לכם, לא נותן לכם לבחור את החברה בה תפקידו את כספיכם או מונע מכם הטבת דמי ניהול לה אתם זכאים - הראו לו את סעיף 20 כפי שהוא מופיע באתר משרד האוצר. אם הסוכן אינו נענה לבקשתכם, באפשרותכם להעביר את המידע, תוך שמירה על אנונימיות, לקו הצדק הפנסיוני של המפקחת על הביטוח באינטרנט.​

שימו לב!


אם אתם לא בטוחים שמוצר החיסכון הפנסיוני שלכם תואם 
את הצרכים שלכם או שאתם שוקלים לנייד את החיסכון 
ההבדלים בין סוגי החיסכון הפנסיוני.
כמובן, שמומלץ להתייעץ בנושא עם גורם מקצועי בעל רישיון.

העברת אחריות לחידוש פוליסת ביטוח שהסתיימה אליכם

כאשר הביטוח שלכם מסתיים, ביטוח רכב מקיף או ביטוח הדירה​ למשל, הוא לא מתחדש באופן אוטומטי. לכן, חשוב שתדעו שאתם האחראים לחידוש הביטוח לתקופה נוספת במסגרת הוראת 'חידוש חוזה ביטוח'. שימו לב, אם לא תדאגו לכך בזמן, עלול להיווצר מצב שבו לא יהיה לכם כיסוי ביטוחי במשך תקופה מסוימת (בין המועד שבו הסתיים הביטוח הקודם לבין מועד תחילת הביטוח החדש). יחד עם זאת, זה לא אומר כי אתם חייבים להמשיך את הביטוח בחברה בה הייתם מבוטחים. ייתכן שלא תרצו להמשיך את הביטוח באותה חברה, כיוון שאולי לא הייתם מרוצים ממנה ואולי תצליחו להשיג תנאים יותר טובים בחברה אחרת.

כדי שתוכלו לדאוג לחידוש הביטוח מבעוד מועד ולבצע השוואת תנאים, על חברת הביטוח להודיע לכם, 30 יום לפני שתקופת הביטוח מסתיימת, על מועד סיומה ולפרט לכם, בין היתר, כמה שילמתם עבור הביטוח (מה הייתה הפרמיה) ומה היה גובה ההשתתפות העצמית שנקבע בפוליסה. בעת ההחלטה האם לחדש את הביטוח בחברה הנוכחית שלכם או בחברת ביטוח אחרת, בצעו השוואת מחירים והיעזרו גם במדדי השירות הבודקים את איכות השירות של כל חברה.

טיפ קצר מהאוצר


לצורך השוואת מחירים תוכלו להיעזר 
במחשבון תעריפי ביטוח
 דירה
 ובמחשבון תעריפי ביטוח רכב חובה לפני שאתם
רוכשים את הביטוח!

אם חברת הביטוח בה הייתם מבוטחים תציע לכם לחדש את הביטוח אצלה לתקופה נוספת, עליה לקבל את הסכמתכם לכך ולתעד אותה. כלומר, אם אתם סבורים שחברת הביטוח חידשה לכם את הביטוח בלי שהסכמתם לכך, בקשו מהחברה או סוכן הביטוח את התיעוד לכך. יש לציין, שתרשומת שיחה פנימית שערכו חברת הביטוח או סוכן הביטוח אינה מהווה תיעוד מספיק. אם דברים אלו לא מיושמים, הנכם רשאים להגיש תלונה למפקחת על הביטוח באמצעות מערכת הפניות המקוונת

הכללים למכירה שקופה והוגנת של חברות הביטוח

לקראת בחירה של פוליסת ביטוח, עליכם לוודא שקיבלתם מחברת הביטוח מידע מהימן ומפורט כדי שתוכלו לקבל את ההחלטה הטובה ביותר עבורכם. הכללים של רשות שוק ההון מסדירים את אופן המכירה והשיווק של חברות הביטוח שפונות אליכם:

​על חברת הביטוח והסוכן לברר את הצרכים שלכם ולהציע לכם את הביטוח התואם לצרכים אלו. ההתאמה תכלול, בין היתר, התייחסות לביטוחים שכבר יש ברשותכם ולסוגי הביטוח הנוספים המשווקים על ידי חברת הביטוח או על ידי סוכן הביטוח.​
אם כך, שימו לב שבזמן תהליך המכירה מבררים עמכם אילו סוגי ביטוח כבר יש ברשותכם.

​​​על חברת הביטוח חלה החובה לשאול אתכם שאלות ברורות ולפעול בהוגנות כדי להעביר לכם מידע מהימן ומהותי. אם יש שאלה לא ברורה או לא מובנת, פנו לסוכן הביטוח או לחברה ובקשו הבהרה לשאלה, לפני שאתם עונים עליה. אם תענו תשובה לא נכונה, הדבר עלול לפגוע בזכויותיכם בעתיד אם תרצו לתבוע פיצוי על הפוליסה.​​החברה צריכה לתת לכם את המידע שלהלן​:
    • תיאור של עיקרי הכיסוי הביטוחי שאתם עומדים לרכוש.
    • כמה תצטרכו לשלם (מה שנקרא דמי הביטוח או הפרמיה) והאם אלו צפויים להשתנות במהלך תקופת הביטוח.
    • מהי תקופת הביטוח (כמה זמן הביטוח תקף).
    • תקופת המתנה אם יש, החרגות למצב רפואי שלכם.
    • גובה ההשתתפות עצמית.
    • תנאי התשלום כמו אמצעי תשלום, מספר תשלומים ומועדי גבייה.
    • הודעה על כך שאם לא תשיבו תשובה מלאה וכנה על שאלות מהותיות, יכולה להיות לכך השפעה על הכיסוי הביטוחי וסכום הכסף שתקבלו מחברת הביטוח בעת הצורך.
על חברת הביטוח להציע לכם לקבל בכתב את כל המידע שנמסר לכם, לרבות באמצעות דואר אלקטרוני או בקישור באמצעות מסרון (​​​​SMS), כך שתוכלו לערוך סקר שוק ולהשוות בין פוליסות שונות בקלות.​שני הצדדים צריכים לאשר ולהסכים על התנאים של הפוליסה - הן אתם הצרכנים והן חברות הביטוח. כל שינוי, הוספת כיסוי או הרחבה, זקוק אף הוא לאישור שני הצדדים (אלא אם כן מדובר בהצעה ללא תוספת תשלום מצדכם).​​​​​
​​​אם חברת ביטוח או סוכן ביטוח פונים אליכם בשיחה טלפונית ומציעים למכור לכם ביטוח:
    • השיחה צריכה להיעשות בשפה שלכם.
    • על האדם בקו השני של הטלפון, להזדהות בשמו, בשם איזו חברה או סוכן ביטוח הוא פונה אליכם, מה תפקידו ומהי מטרת הפניה.
    • מי שפנה אליכם כדי למכור לכם ביטוח צריך לקבל את אישורכם להמשך השיחה, אחרת עליו להפסיקה.
    • אם אמרתם כי אינכם מעוניינים בהמשך השיחה, חברת הביטוח או סוכן הביטוח לא רשאים לפנות אליכם למשך חצי שנה לפחות.​
    • ​על הטלפון ממנו חייג אליכם האדם בקו השני להיות מזוהה באופן שניתן יהיה לחייג חזרה אל חברת הביטוח או סוכן הביטוח. אם הטלפון אינו מזוהה, במהלך השיחה יימסר לכם מספר טלפון חלופי באמצעותו תוכלו ליצור קשר עם חברת הביטוח.

מסלול מותאם גיל

כיום, מרבית הציבור נמנע מלקבל החלטה בנוגע לחיסכון הפנסיוני שלו כך ש-95% מחסכונות הציבור מושקע במסלולים כלליים, המשמשים כמסלול ברירת מחדל. החיסרון במסלול כללי הוא שלא קיימת התאמה של רמת הסיכון לצרכי או למאפייני החוסך, ולכן חלק ניכר מהחוסכים חשופים לסיכוני השקעה שאינם עולים בקנה אחד עם רמת הסיכון המתאימה להם.

למשל, לחוסך צעיר יש שנים רבות לפניו לחסוך וכספיו יכולים להיות מושקעים במסלול השקעות בעל רמת סיכון הנחשבת לגבוהה יותר, שיכולה גם להניב תשואה גבוהה יותר. חוסך לקראת פרישה, לעומת זאת, יכול להשקיע את חסכונותיו במסלול הנחשב לסולידי יותר שיניב תשואה נמוכה יותר וזאת על מנת להגן על חסכונותיו מפני תנודות אפשריות בשוק ההון.

הוראה חדשה בעניין קובעת כי החל מינואר 2016 לא יהיו יותר מסלולי ברירת מחדל כלליים למצטרפים חדשים לקרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים וקופות גמל, אלא מסלולים מותאמי גיל. בניהול מסלול תלוי גיל, נדרש מנהל ההשקעות שלכם בגוף המנהל עבורכם את החיסכון הפנסיוני, לקחת בחשבון במכלול השיקולים שלו את המאפיינים שלכם בעת בחירת ההשקעה של כספכם, בניגוד למצב הקיים במסלולים הכלליים. התאמת רמת הסיכון בתיק הנכסים למאפיינים שלכם מאפשרת, מצד אחד להגן על כספי החיסכון של חוסכים העומדים לקראת פרישה מפני משברים או תנודות בשוק ההון. ומצד שני, מאפשרת לחוסכים הצעירים מבניכם להשיג תשואה גבוהה יותר על הכספים בגיל צעיר וליטול סיכון גבוה יותר ביחס לסיכון הקיים היום בתיק הנכסים שלהם.

לפי המודל החדש, כל גוף מוסדי יקים ארבעה מסלולי השקעה תלויי גיל: מסלול לבני 50 ומטה, מסלול לבני 50-60, מסלול לבני 60 פלוס ומסלול למקבלי קצבאות​ – כשרמת הסיכון תפחת בין מסלול למסלול בהתאם לגיל החוסך. את תמהיל ההשקעות המפורט של המסלולים השונים תוכלו למצוא בעתיד באתר החברה המנהלת את החיסכון הפנסיוני.

מסלולי השקעה המותאמים לגיל החוסך יהיו ברירת מחדל עבור מצטרפים חדשים, במקרה בו לא תחליטו לחסוך במסלול אחר ותודיעו על כך. כלומר, אתם תצורפו אוטומטית למסלולי ההשקעות בהתאם לגילכם, כל עוד לא בחרתם אחרת במעמד ההצטרפות.ככל שתגיעו לגיל שבו קיים מסלול אחר המתאים לגילכם, ישייך הגוף המוסדי המנהל עבורכם את החיסכון הפנסיוני אוטומטית למסלול החדש.מעתה, לא תהיה אפשרות לצרף חוסכים חדשים למסלולי השקעה כלליים.שימו לב, יכולת הבחירה שלכם לא תפגע – אם תחפצו בכך, תוכלו לבחור כל מסלול אחר שהוא אינו מסלול ברירת המחדל.


אם אתם חוסכים קיימים, המעבר למסלול תלוי גיל לא שונה ממעבר אחר בין מסלולים כפי שקיים כיום. עליכם להודיע לחברה המנהלת עבורכם את החיסכון הפנסיוני כי ברצונכם לעבור למסלול אחר. אם אתם חוסכים חדשים, המצטרפים לקופה אחרת מזו שחסכתם עד כה, באפשרותכם לבחור באופן יזום את מסלול ההשקעה, אחרת תצורפו למסלול ברירת מחדל בהתאם לגילכם. אם תרצו לבחור מסלול השקעה מתמחה, יהיה עליכם להודיע על כך לחברה. אם תרצו להישאר במסלול תלוי גיל לא תצטרכו לעשות פעולה יזומה.

​קראו עוד על מודל החיסכון תלוי הגיל