איך כדאי לנהל נכון עסק עצמאי?

 

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​עצמאים, מרגישים שהעסק חווה קשיים כלכליים וההכנסות מיד נעלמות או שההוצאות המשפחתיות גדלות? הטיול לחו"ל שינה את המאזן – או שבעצם זה העסק שלא מרוויח? מתבלבלים?
הפרדה פשוטה בין חשבון העסק לבין החשבון הפרטי תסייע לכם לראות את התמונה המלאה.


1. למה חשוב להפריד חשבונות? כשכירים, קל לדעת מה ההכנסה החודשית הנכנסת כי היא פשוט הסכום נטו בתלוש המשכורת. כעצמאי, צריך לחשב כמה העסק מרוויח כדי לדעת מה המשכורת החודשית עבור משק הבית שלכם. כדי לזהות את הרווח של העסק ולגלות אם העסק בקשיים או שמא התפרעתם בהוצאות החודשיות, יש להפריד בין ההכנסות וההוצאות של העסק לאלו של משק הבית. רק מיפוי טוב של ההוצאות וההכנסות הוא דרך לשנות את המצב מעסק כלכלי שחווה קשיים לעסק שיתחיל להרוויח – מבלי לדעת זאת, פעולות כמו להגדיל את מספר הלקוחות או את שעות העבודה לא בהכרח יעזרו.
כמו כן, מיפוי זה יאפשר לכם לגלות גם את דפוסי ההתנהגות שלכם כמשק בית.
 אז לאחר שעבדתם קשה כל החודש ומגיעים הצ'קים עם התשלום, רגע  לפני שהם 'נעלמים' בכיסוי הוצאות משק הבית, תעצרו! ההכנסה של העסק היא אינה ההכנסה של משק הבית. כדי לדעת כמה כסף תורם העסק למשק הבית כל חודש, עליכם להפריד חשבונות. צפו בסרטון 'עצמאים  - מקפידים על חשבונות נפרדים'.

2.  איך מפרידים חשבונות? הפרדת החשבונות נועדה להבחין בין הוצאות מובהקות של הבית לבין הוצאות העסק והוצאות משולבות (למשל כשמנהלים את העסק מהבית). אם יש לכם עסק עם הוצאות שוטפות רבות, כמו חומרי גלם רבים שעליכם לקנות באופן שוטף כמו למשל לעסק של קונדיטוריה, הפרדה בפעילות הכספית באמצעות שני חשבונות בנק היא חיונית. לצד כל הוצאה ציינו אם היא של העסק (תבניות אפייה), משק הבית (תיקון המחשב) או הוצאה משולבת (תשלומי חשמל ומים). אם יש לכם עסק עם הוצאות שוטפות מועטות, נניח אתם עוסקים בשיעורים פרטיים או ייעוץ, תוכלו להישאר עם חשבון בנק אחד – אך עליכם יהיה לרשום בפירוט את ההכנסות של העסק וכן את כל ההוצאות.

3. איך מחשבים את הרווח של העסק? לאחר שתפרידו בצורה מדויקת בין הוצאות העסק והבית, תוכלו להפחית את הוצאות העסק מההכנסות שלו. כך תדעו מה הרווח מהעסק. מסך ההכנסות של העסק, יהיה עליכם להפחית את ההוצאות כמו גם תשלומים נוספים כמו מע"מ, מס הכנסה, ביטוח לאומי והפרשה לפנסיה.

4. ומהי המשכורת החודשית למשק בית? אם בעסק שלכם הפעילות העסקית דומה בכל חודש, עליכם לחשב את ממוצע הרווחים בשלושה החודשים האחרונים כדי להבין מהי המשכורת החודשית הממוצעת. אם בעסק שלכם הפעילות משתנה לאורך השנה, עליכם לחשב את ההכנסה החודשית הממוצעת מהעסק לפי 12 החודשים האחרונים. שימו לב, אם אתם מזהים שישנם חודשים שבהם ההכנסה נמוכה בכל שנה לאורך זמן, התכוננו אליהם עם אפשרות של השלמת הכנסה או חיסכון מהחודשים הרווחים יותר.

5. האם אתם מאוזנים? לאחר שתדעו מהי בדיוק המשכורת של משק הבית מהעסק בכל חודש, תוכלו לבדוק האם היא תואמת את הצרכים שלכם. לשם כך, היעזרו במחשבון ניהול תקציב.  

6. מה עושים אם המשכורת לא מספיקה? גיליתם שאינכם מאוזנים? במקרה כזה, מומלץ לפנות לייעוץ עסקי שיבחן לעומק את נתוני העסק ואת הפוטנציאל להגדיל את הרווח. במקביל, כדאי לחשוב אילו הוצאות אינן הכרחיות וניתן לקצץ.

​ואל תשכחו לחסוך לפנסיה​ שלכם כעצמאים? קראו איך לדאוג לפנסיה שלכם עוד היום!