דף מאמר
מהי תעודת זהות בנקאית?

 
מהי תעודת זהות בנקאית?

​​​​​​​​​​​​​​​​'תעודת הזהות הבנקאית' היא דוח קצר, שיישלח אליכם פעם בשנה ויציג לכם את כל הפעילות הקיימת בחשבונכם בבנק. תעודת הזהות הבנקאית תאפשר לכם לעקוב אחר החשבון שלכם, להכיר את המוצרים והשירותים הבנקאיים שקיימים בו, להשוות את תנאי ניהול החשבון עם הצעות מבנקים נוספים ובכך להביא לחיסכון בהוצאות הניהול.
שימו לב, כי תמונת המצב בדוח נכונה ל-31.12 של השנה שחלפה. תעודת הזהות הבנקאית היא חלק מיוזמות הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל והיא נועדה להגביר את התחרות, להעצים את הצרכן ולשפר את תנאי ניהול חשבון הבנק שלכם.

איך תקבלו את תעודת הזהות הבנקאית?

תעודת הזהות תישלח אליכם על ידי הבנק באמצעות חשבונכם המקוון באתר האינטרנט של הבנק או באמצעות הדואר. דעו כי אתם רשאים לבקש את תעודת הזהות הבנקאית גם במהלך השנה ולקבל באמצעותה מידע עדכני על החשבון. בנוסף לדוח המקוצר, ישנו גם דוח מפורט באמצעותו תוכלו להתעמק בפעילות בחשבון.

מה תוכלו למצוא בתעודת הזהות הבנקאית?

יתרות: בחלק זה בדוח תוכלו לראות את היתרות של חשבונכם לסוגיהן: גם את הכספים שלכם שנמצאים בבנק וגם את ההתחייבויות שעליכם להחזיר לבנק. שימו לב למסגרות האשראי שברשותכם וליתרת חובה ללא מסגרת האשראי, ככל שקיימת כזו. דעו, הריבית על יתרת חובה ללא מסגרת או חריגה מהמסגרת היא יקרה מאוד – ולכן כדאי לפנות לבנק ולהסדיר את הנושא. פעילות בחשבון: בחלק זה תוכלו לראות את הנתונים הממוצעים של פעילותכם בחשבון. פרק זה יסייע לכם לקבל תחושה האם חשבונכם מתנהל בצורה מיטבית או שיש מקום לשינוי. בסעיף היתרה החודשית הממוצעת, בדקו האם אתם נמצאים במינוס קבוע בחשבונכם? בחלק זה, תוכלו לראות את גרף ההכנסות וההוצאות החודשיות. האם ההוצאות עולות על ההכנסות? אם התשובות לשאלות הללו הן כן, בידקו כיצד ניתן לנה​ל תקציב בקלות ובפשטות. היעזרו במחשבון ניהול תקציב וזכרו – שינוי התנהגות והתנהלות כלכלית יוכל להביא לצמצום המינוס!פיקדונות וחסכונות: בחלק זה תמצאו מידע מפורט על הפיקדונות והחסכונות שלכם בבנק ופירוט תחנות היציאה הקרובות, שמציינות את המועד שבו תוכלו למשוך את כספכם ללא קנס, ועל מועד הפירעון ושווי הפיקדון או החיסכון ליום ה-31.12 בשנה החולפת. סכום זה כולל את יתרת הפיקדון בחשבונכם, כולל ריבית והצמדה. אשראי: חלק זה מציג נתונים על משכנתא והלוואות נוספות – כמו גם מסגרות האשראי שבחשבון. בחלק זה תוכלו לראות את שיעורי הריבית ומועד שינוי הריבית. זיכרו לסמן את המועד בו מתבצע שינוי הריבית כי ייתכן שתהיו מעוניינים לפרוע את ההלוואה או לשנות את תנאיה במועד זה. היכרות עם שיעור הריבית המדויק, שאתם משלמים תוכל לסייע לכם לשפר את הריביות שאתם משלמים באותו הבנק או בבנק אחר.עמלות: בחלק זה תוכלו להכיר את השירותים שאתם צורכים ואת העלויות שלהם. כדי לסייע לכם להבין מהן העמלות שאתם משלמים, הן מוצגות לפי תחומי פעילות: עמלת עובר ושב, עמלות אשראי, עמלות ניירות ערך ועוד. בדוח המקוצר יוצג לכם ממוצע שנתי של כל עמלה ששולמה בחשבון. בשורת הסך הכל תוכלו לבדוק מהו סכום העמלות הכולל ששילמתם עבור שירותים שקיבלתם במסגרת הפעילות הבנקאית שלכם במהלך השנה. רוצים להוזיל את העמלות שאתם משלמים? הצטרפו ל"מסלולי העמלות". קראו עוד איך לחסוך בעמלות ניהול חשבון בנק? מידע נוסף על מסלולי העמלות ניתן למצוא באתר בנק ישראל.

מה אפשר לעשות עם תעודת הזהות הבנקאית?

תעודת הזהות הבנקאית מפרטת לכם את כל המידע הנחוץ לכם כדי לקבל תמונת מצב מלאה על ניהול חשבון הבנק שלכם – אשראי, פיקדונות, עמלות, חיובים כמו גם ריביות ועמלות שאתם משלמים בחשבון. כך תוכלו בקלות יחסית להשוות בין התנאים שיש לכם בבנק לבין הצעות מחיר ותנאים שתקבלו מבנקים שונים. סקר שוק זה יסייע לכם לנהל משא ומתן עם הבנק שלכם ולשפר את תנאי חשבונכם, ואולי לבחור בנק עם תנאים טובים יותר, אם תעדיפו לעבור בנק.
חושבים לעבור בנק? בעת קבלת ההחלטה, אל תשכחו לבדוק את זמינות השירותים בכל בנק - כמו שעות פתיחת הסניף הקרוב אליכם, פעולות שניתן לבצע דרך האינטרנט, אפשרות לבנקאי אישי ועוד. אם תחליטו לנייד את חשבונכם, היעזרו בצ'קליסט שיסביר לכם צעד אחר צעד כיצד להעביר חשבון בנק מאחד לאחר.

לסרטון הסברה קצר - חפשו "תעודת זהות בנקאית" ביוטיוב. מידע נוסף על "תעודת זהות" בנקאית ניתן למצוא גם באתר בנק ישראל.​

קראו עוד על ניהול חשבון בנק