מהי כרית הביטחון?

 

​​​​​​​​​​הגדלת ההפקדה החודשית עבור החיסכון הפנסיוני עשויה להוסיף לחיסכון הפנסיוני שלכם עשרות ואף מאות אלפי שקלים. לאחרונה התקבלה הצעת חוק המגנה על כספי החוסכים הוותיקים מפני השינויים בשערי הריבית,​ אז אל תחששו ותגדילו גם אתם את סכום החיסכון.

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה הצעת חוק שיזמה רשות שוק ההון למתן הגנה​ למקבלי הקצבאות לעמיתי קרנות הפנסיה הוותיקות מפני ירידות בשיעור הריבית​. הגנה זו זכתה לכינוי "כרית הביטחון" כיוון שמטרתה לשמור על יציבות הקצבאות של עמיתי קרנות הפנסיה הותיקות.

בשנים האחרונות הריבית במשק ירדה באופן משמעותי כך שנוצר פער בינה לבין הריבית לטווח ארוך שעמדה על 4%. הפער הגדול יצר גירעונות בחלק מקרנות הפנסיה הותיקות. הגירעונות נוצרו כיוון שירידת הריבית הגדילה את הפער בין התחייבויות קרנות הפנסיה, לנכסים המנוהלים. הגירעונות היו עלולים להביא להפחתת הקצבאות לעמיתים בקרנות אלה. 

במסגרת הסדר קרנות הפנסיה בשנת 2003 ועל מנת להגן על קצבאות הפנסיונרים ולאפשר להם לשמור על רמת החיים אליה התרגלו, הקים משרד האוצר ועדה לבחינת הנושא בראשות פרופסור אמיר ברנע. הוועדה המליצה להעניק הגנה לפנסיונרים לצורך כיסוי הגירעון שנוצר בקרנות הפנסיה הותיקות כתוצאה מירידה בשיעורי הריבית במשק. 
"כרית הביטחון" תגן על החוסכים בקרנות אלו מפני סיכוני תנודתיות הריבית ומפגיעה אפשרית בקצבאות הזקנה​. בעקבות מתן "הכרית" נשמרה יציבותם של קצבאות הפנסיונרים. סכום הסיוע שהוקצה להגנה על הפנסיונרים בקרנות הפנסיה עומד על כ- 19 מיליארד ש"ח.

הגדלת החיסכון הפנסיוני

החיסכון הפנסיוני הוא קריטי מכיוון שהוא ישרת אותנו לאורך כל תקופת הפרישה, ויאפשר לנו לשמור על רמת החיים אליה הורגלנו. לכן המדינה קבעה בשנת 2008 כי כל העובדים במשק יחסכו לפנסיה. 

הסכם פנסיה חובה מחייב את המעסיק להפקיד לעובד כספים לחיסכון הפנסיוני. בהתאם להסכם, גם העובד בעצמו יפקיד לחשבון החיסכון שלו. במטרה לעודד חיסכון, המדינה משתתפת במימון החיסכון ארוך הטווח באמצעות מתן הטבות מס. ישנם כמה סוגים של הטבות מס: הטבות מס הניתנות בעת ההפקדה לחיסכון, הטבות מס במהלך תקופת החיסכון והטבות מס בפרישה.  

הטבות מס בעת ההפקדה לחיסכון - ההפקדה לפנסיה מזכה את העובד בתשלום מס הכנסה מופחת. לדוגמה, עובד שמפקיד כל חודש 500 ש"ח לפנסיה, יהא זכאי להפחתת מס הכנסה בשיעור של 35% מסכום ההפקדה. כלומר, בחיסכון של 175 ש"ח בכל חודש. גם הפקדות המעסיק לפנסיה של העובד מקטינות את תשלום המס. 

הטבות מס במהלך החיסכון - כספי החיסכון צוברים רווחים במהלך השנים. הרווחים אינם חייבים במס רווח הון בשונה מאפיקי חיסכון אחרים.  

הטבות בתקופת הפרישה - קצבת הזקנה בגיל פרישה אינה חייבת במס עד לסכום של כ- 10,000 ש"ח לחודש.   

חשוב לציין ששיעור ההפקדה הקבוע בהסכם פנסיה חובה אינו השיעור המירבי לקבלת הטבות המס. כלומר, קיימת אפשרות שהחוסכים לא מנצלים את הטבות המס המגיעות להם. במידה ושיעור ההפקדה לפנסיה יגדל, הטבת המס תהיה משמעותית יותר.  

לצורך הדוגמא ניעזר בשני עובדים - הראל וצור. שניהם בני 30 ומקבלים שכר של 8,500 ש"ח בחודש. הראל מפקיד לפי השיעורים הקבועים בהסכם פנסיה חובה, כלומר 5.75% משכרו. לעומתו, צור החליט להגדיל את ההפקדה לשיעור של 7% משכרו. צור הפקיד 106 ש"ח יותר מהראל אך מתוכם קיבל החזר של 37 ש"ח כהטבת מס, כך שבתלוש השכר ההכנסה שלו תקטן ב-70 ש"ח בלבד לעומת הראל. 

מכיוון שקצבת הפנסיה החודשית נקבעת לפי הסכום שנחסך עד הפרישה לגמלאות, הראל יהיה זכאי לפנסיה חודשית בסך 6,700 ש"ח ואילו צור יהיה זכאי לפנסיה חודשית בסך 7,300 ש"ח בכל חודש.   

הפנסיה בישראל מבוססת על שני מקורות עיקריים - קצבת זקנה מביטוח לאומי והחיסכון לפנסיה שצבר העובד עד גיל פרישה. כדאי לבחון כבר עכשיו האם קצבת הפנסיה העתידית תספיק כדי לשמור על רמת החיים שלכם לאחר הפרישה מעבודה? האם אתם מנצלים את כל הטבות המס המגיעות לכם? האם כדאי לכם להפקיד יותר עבור הפנסיה?  

הגדלת ההפקדה החודשית עבור החיסכון הפנסיוני עשויה להוסיף לחיסכון הפנסיוני שלכם עשרות ואף מאות אלפי שקלים.  

​​קראו עוד איך לנהל נכון את החיסכון הפנסיוני?​